آخرین اخبار
کد مطلب: 124394
واکنش جريان اصلاحات، دولت و حاميان آن به طرح تمديد تحريم هاي ايران چه بود؟
سانسور رسانه اي اصلاح طلبان در مقابل نقض آشکار برجام/ از سکوت خبري - مجازي تا طفره رفتن تئوريسين ها از پاسخگويي
تاریخ انتشار : 1395/09/13 18:55:20
نمایش : 2780
در اذهان عمومي باقي مانده زماني که برجام به عنوان يک سند بين المللي ميان ايران و کشورهاي 5+1 به امضا رسيد، جريان اصلاحات و حاميان دولت بيش از همه دچار ذوق زدگي شدند. حاميان اين جريان هم در خيابان ها به جشن و پايکوبي پرداختند و دولت هم که در طول 3 سال و نيم گذشته تمام تخم مرغ هاي خود را در سبد مذاکرات هسته اي چيده بود، از توافق به دست آمده به عنوان يک پيروزي بزرگ و رافع مشکلات اقتصادي مردم ياد کرد.
به گزارش سلام لردگان؛ به نقل از راه دانا؛ برجام در شرايطي از سوي آمريکايي ها نقض و طرح تمديد تحريم هاي ايران براي 10 سال ديگر در مجلس سناي آمريکا بدون حتي يک مخالف به تصويب رسيد که اين ماجرا به مهمترين خبر رسانه هاي ايران وجهان در واپسين ساعات پنج شنبه شب تبديل شد اما حاميان برجام و رسانه هاي دولتي و اصلاح طلب بدون اينکه حتي اشاره اي به اصل خبر مطرح شده داشته باشند، سکوت اختيار کرده و قصد عادي جلوه دادن اوضاع را دارند.

 

در اذهان عمومي باقي مانده زماني که برجام به عنوان يک سند بين المللي ميان ايران و کشورهاي 5+1 به امضا رسيد، جريان اصلاحات و حاميان دولت بيش از همه دچار ذوق زدگي شدند. حاميان اين جريان هم در خيابان ها به جشن و پايکوبي پرداختند و دولت هم که در طول 3 سال و نيم گذشته تمام تخم مرغ هاي خود را در سبد مذاکرات هسته اي چيده بود، از توافق به دست آمده به عنوان يک پيروزي بزرگ و رافع مشکلات اقتصادي مردم ياد کرد.

 

اما مدت زيادي نگذشت تا موارد متعددي از تحريم‌هاي جديد، تمديد تحريم‌ها و تمديد وضعيت اضطراري از سوي دولت ايالات متحده به عناوين مختلف صورت گرفت. دولت اوباما بارها تاکيد کرد توان تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران را دارد و مي‌تواند تحريم‌هاي قبلي را نيز بر اساس ادعاهايي همچون تروريسم يا حقوق بشر برگرداند.



هرچند دولت يازدهم نيز بارها گفته بود که اين موارد نقض روح برجام است، اما متاسفانه متن برجام در اين زمينه صراحت ندارد و چنين نقض‌هايي را به رسميت نمي‌شناسد. اين بار نيز در شرايطي که پيش از تصويب طرح تمديد تحريم هاي ايران هم، رهبر معظم انقلاب هشدار نقض برجام را مطرح کرده بودند، اما همچنان اهالي دولت و حاميان آن اتفاقات رخ داده رو نقض برجام نمي دانند.

 

تا جايي که محسن رهامي، رييس شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در گفتگو با خبرنگار راه دانا؛ در خصوص طرح مجلس سناي آمريکا مبني بر طرح تمديد تحريم هاي ايران براي 10 سال آينده، اظهار داشت: اين ماجرا مستقيم با برجام ارتباط ندارد چراکه در برجام تحريم هاي مربوط به مسائل هسته اي لغو شد اما تصويب چنين طرحي قطعا با روح برجام مغايرت دارد.

 

از سوي ديگر نيز اشرف بروجردي فعال سياسي اصلاح طلب در گفتگو با خبرنگار راه دانا؛ در خصوص مصوبه مجلس سناي آمريکا مبني بر تمديد طرح تحريم هاي ايران به مدت 10 سال ديگر، اظهار داشت: بايد ببينيم اجزاي حرکت بعدي توسط دولت آمريکا چيست و اگر قرار باشد اين اقدامات ادامه يابد، طبيعتا مقدمه اي است براي نقض برجام. اما خود اين حرکت نقض برجام نيست و مقدمه اي براي اقدامات بعدي آمريکا در مسير نقض اين توافق نامه است.

 

اين اظهارنظرها البته در شرايطي است که هنوز هيچ موضع رسمي از سوي رئيس جمهوري يا وزير امور خارجه در جايگاه مسئول مستقيم مذاکرات مطرح نشده و اذهان عمومي منتظر هستند تا ببينند پديدآورندگان برجام چه واکنشي نسبت به اين اقدام ضد ايراني آمريکايي ها نشان خواهند داد.

 

البته رئيس جمهور و وزير امور خارجه تنها افرادي نبودند که نسبت به اتفاقات روي داده سکوت کرده اند. بلکه از همان ساعات ابتدايي که خبر تصويب طرح تمديد تحريم هاي ايران مطرح شد، رسانه هاي خبري و مجازي اصلاح طلب و حامي دولت با سانسور کردن ماجرا، سياستي جز سکوت اختيار نکردند.

 

طفره رفتن تئوريسين ها از پاسخگويي

 

خبرنگار دانا در تماس هاي مکرري که با برخي فعالان اصلاح طلب و چهره هاي رسانه اي اين جريان داشت، تنها موفق به گفتگو با 2 تن از اعضاي اين جريان شد و بسياري از آنها نيز پاسخگوي اين تماس ها نبودند. در بين اين افراد نيز چهره هايي بودند که پس از اطلاع از موضوع مصاحبه، از پاسخگويي طفره رفته و مصاحبه نکردند.

 

محمد علي ابطحي يکي از اين افراد بود که در پاسخ به اين سوال که آيا به نظر شما طرح تصويب شده در سناي آمريکا نقض آشکار برجام نيست، عنوان کرد: من از موضوع خبري ندارم و نمي دانم ماجرا چيست.

 

نعيمه اشراقي نيز ديگر چهره اصلاح طلب است که پس از اطلاع از موضوع مصاحبه از پاسخگويي طفره رفت و صحبت درباره اين ماجرا را به زمان ديگري موکول کرد.

 

صادق خرازي هم جزو اصلاح طلباني بود که در پاسخ به اين پرسش خبرنگار دانا عنوان کرد: شرايط مصاحبه ندارم

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس